Funkcja psychoedukacyjna bajki

0
219

Funkcja psychoedukacyjna bajki

Jeżeli mówi się o wpływie bajek na dzieci, to zazwyczaj podkreśla się ich funkcję wychowawczą i poznawczą. Mało kto zaś zwraca uwagę na inne, również bardzo istotne elementy bajek. Przede wszystkim na to, jak bajki wpływają na samo funkcjonowanie psychiki małego dziecka. A naprawdę wpływ ten jest niemały. Ta funkcja psychoedukacyjna wpływa bezpośrednio na poszerzenie repertuaru zachowań danego dziecka. Chodzi tutaj zarówno o zachowania pozytywne, kiedy podkreśla się, jak bardzo są one pożądane w kontakcie z innymi, jak i również wtedy, kiedy dziecko ma jakiś wewnętrzny problem, i zauważa, że bohater konkretnej opowieści również ma taki sam kłopot. Wówczas, naśladując zachowanie danego bohatera bajki dziecko może powoli uczyć się, jak prawidłowo rozwiązywać swoje zmartwienia. Taka samoświadomość sprawia, że dziecko o wiele lepiej radzi sobie w sytuacjach trudnych. Dzieci o wiele bardziej dzięki bajkom rozwijają nie tylko swój intelekt, ale również i emocje. Uczą się je nazywać, rozpoznawać i radzić sobie z nimi. Dlatego ta funkcja psychoedukacyjna bajki jest aż tak bardzo istotna. Bajki pomagają dzieciom na pewnym etapie ich rozwoju radzić sobie z sytuacjami trudnymi, i lękami, dlatego też, nawet jeśli uważamy, że nasze dzieci są już za duże na bajki, powinniśmy wynajdować dla nich takie, dzięki którym będą się one mogły naprawdę poczuć o wiele bardziej komfortowo. Jak więc widać, bajki mają naprawdę ogromny wpływ na psychikę naszych dzieci, i nie można tego absolutnie ignorować.