Tuleje wciągane

Tuleje wciągane

Tuleje łożyskowe są powszechnie stosowanymi elementami współpracującymi z łożyskami tocznymi. Zasadniczo każde łożysko można osadzić na wale za pośrednictwem tulei, jednak w praktyce dotyczy to głównie łożysk kulkowych wahliwych oraz baryłkowych, rzadziej kulkowych zwykłych.


Z wielu powodów warto stosować tuleje, a oto kilka najważniejszych:
  • ułatwienie zabudowy,
  • szybszy oraz wygodniejszy montaż i demontaż, który nie wymaga specjalistycznego sprzętu,
  • mniejsze wymagania w zakresie sposobu obróbki wału, który nie musi być szlifowany, co w efekcie pozwala zredukować koszt,
  • bezpieczeństwo - tuleja zabezpiecza wał przed zniszczeniem,
  • obniżenie kosztów eksploatacji.

Montaż za pomocą tulei łożyskowych jest możliwy dzięki otworom stożkowym w łożyskach, przy czym standardowa zbieżność łożyska to K = 1:12. Jedynie serie tulei 240 i 241 do łożysk baryłkowych tych samych serii wykonane są ze zbieżnością K = 1:30.

Tuleje wciągane umożliwiają zabudowanie łożysk zarówno na gładkim, jak i osadzonym wale. Ich zabudowa i montaż są łatwiejsze niż tulei wciskanych, a ponadto nie wymagają one dodatkowych ustaleń na wale. Tuleje wciągane składają się z trzech elementów: tulei, podkładki zębatej MB lub MS (w przypadku dużych tulei) oraz nakrętki łożyskowej KM lub HM.
Produkcja:
Producent tulei – firma Automotive Bearings – realizuje zamówienia na tuleje wciągane (oznaczone symbolem H) w rozmiarze od 24 do 670 mm i we wszystkich wersjach (tj. H, A, B, X, G, itp.).


EnglishPoland